Pedagogika
Zajęcia dla klas 1 -3
Zajęcia pt:. „W JEDEN DZIEŃ DOOKOŁA ŚWIATA”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Prowadząca zajęcia : mgr Agnieszka Podgórska
Przebieg zajęć :
- Wprowadzenie: Zabawa „Lasery”-uczestnik wciela się w tajnego agenta, przechodzi tor przeszkód złożony z rozciągniętych taśm/sznurków pomiędzy krzesłami tak aby ich nie dotknąć, ćwiczy swoją sprawność i koordynację.
- Rozwinięcie: „W jeden dzień dookoła świata”- tajna misja. Uczestnicy dzielą się na trzy 5-cio osobowe zespoły. Każdy zespół ma za zadanie rozwiązać zadania podążając za wskazówkami tak, aby odnaleźć cyfry kodu otwierającego skrzynię z nagrodą.
Zadania:
- Dziki Zachód-uczestnik rozwiązuje labirynt, przelicza ukryte elementy.
- Meksyk-uczestnik odszukuje różnice na ilustracjach.
- Amazonia-uczestnik kategoryzuje przedmioty.
- Madagaskar-uczestnik koduje, wyznacza trasę wg. kodu.
- Sawanna-uczestnik przelicza elementy zbioru elementów o wspólnej cesze, kategoryzuje.
- Włochy-uczestnik wyszukuje pary takich samych elementów, przelicza.
- Tajga-uczestnik rozpoznaje zwierzęta po ich cieniach, zna zwierzęta leśne.
- Chiny-uczestnik odkodowuje informację na podstawie kodu obrazkowego.
- Ocean Indyjski-uczestników rozwiązuje zagadki słowne, zna zwierzęta morskie.
- Tasmania-uczestnik układa puzzle, rozwiązuje zagadkę.
———-
Zajęcia pt: „CUDA ŚWIATA Z OZOBOTAMI”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Prowadzący: dr Katarzyna Ziębakowska-Cecot
Spotkania o charakterze warsztatowym dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, prowadzone w grupach 15-osobowych Podczas spotkania dzieci będą rozwiązywały różne zadania dotyczące Cudów Świata: układanie kart memo z Cudami Świata, odczytywanie podstawowych informacji zaszyfrowywanych kodami QR, układanie lub rozwiązywanie testu w aplikacji Kahoot, zaznaczanie na mapie świata najciekawszych miejsc i planowanie podróży, kodowanie trasy podróży dla robotów edukacyjnych Ozoboty.
Celem zajęć jest: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i społecznych dzieci, rozwój uważności, koncentracji, ćwiczenie orientacji przestrzennej i kodowania robotów edukacyjnych, nauka współpracy w grupie.
Zajęcia dla klas 4 -6
Zajęcia pt:. „DOTKNĄĆ NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Plan zajęć:
1. Powitanie w języku migowym, rozmowa wstępna o niepełnosprawności w aspekcie pojęcia niepełnosprawność, podobieństw pomiędzy osobami sprawnymi i niepełnosprawnymi. Przedstawienie celu zajęć:
*Jakie są podobieństwa i różnice między tymi osobami?
*Jakie są podobieństwa i różnice między nami i osobami na zdjęciu?
Wszyscy mamy cechy podobne i różne; każdy chce być akceptowany, mile przyjęty do grupy; osoby niepełnosprawne pewne czynności mogą wykonywać inaczej (tego dziś doświadczymy), w niektórych przypadkach potrzebują naszej pomocy (nauczymy się jak pomóc), a w pewnych mają szczególne talenty.
2. Poznajemy świat niewidomych:
- Książeczki dotykowe- rozpoznawanie kształtów, faktury.
- Własne imię napisane brajlem na maszynie brajlowskiej (szablon 6 punktów).
- Odszyfruj informację zapisaną w Brajlu.
- Prowadzenie „niewidomego” w opasce w parach.
- Poznawanie otoczenia za pomocą dotyku na spacerze.
- Podczas powrotu podążanie za dźwiękiem.
3. Na dwóch kółkach: niepełnosprawni ruchowo:
- Zasady savoir-vivre w kontakcie z osobą niepełnosprawną.
- Zapoznanie z budową wózka inwalidzkiego.
- Poruszanie się za pomocą wózka, slalom (na zewnątrz budynku).
- Uczestnicy wyposażeni w rękawice gospodarcze mają obrać jabłko za pomocą obieraczki/ułożyć puzzle.
4. W świecie ciszy:
- Odczytywanie w słuchawkach instrukcji narysowania rysunku.
- Nauka swojego imienia w języku migowym (alfabet palcowy).
- Nauka podstawowych zwrotów krótkiej konwersacji.
5. Język znaków:
- Ułożenie zdania z symboli Makatonu i odgadywanie (w parach).
- Układanie własnego planu dnia z symboli Makatonu.
- Nagranie komunikatu na komunikatorze.