CHEMIA
Zajęcia dla klas 1 -3
Zajęcia pt:. „KOSMETYKI MYJĄCE DO HIGIENY WŁOSÓW I CIAŁA”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Anna Małysa, prof. UTHRad., Katedra Chemii Przemysłowej
Plan zajęć:
- Zapoznanie dzieci z regulaminem BHP, czyli Jak pracujemy w laboratorium? – co jest dozwolone, a co zabronione.
- Pogadanka z młodzieżą na temat: „z czego możemy otrzymać kosmetyki do mycia włosów i ciała – tajemnice receptur”. Omówienie funkcji kolejnych komponentów kosmetyku.
- Młodzież czyta przygotowane receptury do wytworzenia kosmetyku do kąpieli
- Uczniowie obliczają samodzielnie ilości potrzebnych surowców
- Młodzież odnajduje na laboratorium potrzebne surowce oraz odważa kolejne składniki receptury
- Zapoznanie młodzieży z technologią wytwarzania kosmetyku w laboratorium oraz wytworzenie prototypu kosmetyku myjącego do higieny ciała
- Młodzież ocenia organoleptycznie jakość wytworzonych płynów do kąpieli a także pianotwórczość otrzymanych preparatów.
Zajęcia dla klas 4 -6
Zajęcia pt:. „KOSMETYKI MYJĄCE DO HIGIENY WŁOSÓW I CIAŁA”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Anna Małysa, prof. UTHRad., Katedra Chemii Przemysłowej
Plan zajęć:
- Zapoznanie dzieci z regulaminem BHP, czyli Jak pracujemy w laboratorium? – co jest dozwolone, a co zabronione.
- Pogadanka z młodzieżą na temat: „z czego możemy otrzymać kosmetyki do mycia włosów i ciała – tajemnice receptur”. Omówienie funkcji kolejnych komponentów kosmetyku.
- Młodzież czyta przygotowane receptury do wytworzenia kosmetyku do kąpieli
- Uczniowie obliczają samodzielnie ilości potrzebnych surowców
- Młodzież odnajduje na laboratorium potrzebne surowce oraz odważa kolejne składniki receptury
- Zapoznanie młodzieży z technologią wytwarzania kosmetyku w laboratorium oraz wytworzenie prototypu kosmetyku myjącego do higieny ciała
- Młodzież ocenia organoleptycznie jakość wytworzonych płynów do kąpieli a także pianotwórczość otrzymanych preparatów.
Zajęcia dla klas 7 -8
Zajęcia pt:. „KOSMETYKI MYJĄCE DO HIGIENY WŁOSÓW I CIAŁA”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Anna Małysa, prof. UTHRad., Katedra Chemii Przemysłowej
Plan zajęć:
- Zapoznanie dzieci z regulaminem BHP, czyli Jak pracujemy w laboratorium? – co jest dozwolone, a co zabronione.
- Pogadanka z młodzieżą na temat: „z czego możemy otrzymać kosmetyki do mycia włosów i ciała – tajemnice receptur”. Omówienie funkcji kolejnych komponentów kosmetyku.
- Młodzież czyta przygotowane receptury do wytworzenia kosmetyku do kąpieli
- Uczniowie obliczają samodzielnie ilości potrzebnych surowców
- Młodzież odnajduje na laboratorium potrzebne surowce oraz odważa kolejne składniki receptury
- Zapoznanie młodzieży z technologią wytwarzania kosmetyku w laboratorium oraz wytworzenie prototypu kosmetyku myjącego do higieny ciała
- Młodzież ocenia organoleptycznie jakość wytworzonych płynów do kąpieli a także pianotwórczość otrzymanych preparatów.
———-
ZAJĘCIA PT.: „ŚWIAT MAGII I NAUKI”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się:
- czym zajmuje się dziedzina nauki zwana chemią;
- kim jest chemik i jak można nim zostać;
- z jakimi gałęziami przemysłu jest związana chemia;
- co oznaczają piktogramy umieszczane na etykietach środków stosowanych w twoim otoczeniu.
- jakie jest znaczenie laboratoriów w różnych dziedzinach nauki i przemysłu;
- jak stosować w praktyce zasady bezpieczeństwa w pracowni chemicznej;
- jak zidentyfikować sprzęt i szkło laboratoryjne oraz jakie jest ich zastosowanie;
- jak rozpoznawać oznaczenia znajdujące się w laboratorium substancji szkodliwych, żrących, wybuchowych, łatwopalnych i niebezpiecznych dla środowiska.
Na zajęciach uczestnicy wykonają następujące eksperymenty:
- Magia niskich temperatur, jak zachowują się różne ciała w niskich i bardzo niskich temperaturach: wbijanie gwoździa za pomocą banana, czy można rozbić gumę młotkiem, jak kurczy się powietrze, co to jest suchy lód, czy suchy lód topnieje.
- Światło drogowe- zmiana barwy roztworu podczas jego przelewania ze zlewki do zlewki.
- Ciecz superlepka – substancja która jest tak lepka, że praktycznie nie lepi się do rąk, a pozostawiona bez ruchu rozpływa się po powierzchni.
- Jak otrzymać piękny kolorowy podwodny ogród niczym ze snu.
- Czym jest piana i jak ją wytworzyć.
- Nitka poliamidowa i pianka poliuretanowa – polimery a co to takiego?
———-
Zajęcia pt:. „ZMYSŁY W OCENIE JAKOŚCI PRODUKTÓW”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 18 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Magdalena Paździor, prof. UTH Rad., Katedra Zarządzania i Jakości Produktu
Plan zajęć:
- Zapoznanie młodzieży z regulaminem BHP, czyli Jak pracujemy w laboratorium? – co jest dozwolone, a co zabronione.
- Pogadanka na temat: „Czy ocena organoleptyczna i sensoryczna oznacza to samo? Zapoznanie z problemem eliminacji subiektywnych wrażeń podczas sensorycznej oceny oraz rola zmysłów w ocenie sensorycznej.
- Zapoznanie z zasadami i specyficznymi warunkami oceny sensorycznej produktów.
- Uczniowie uczą się przygotowania eksperymentu i próbek do badań sensorycznych.
- Młodzież zajmuje miejsca w kabinach laboratorium sensorycznego.
- Młodzież czyta przygotowane instrukcje wykonania ćwiczeń praktycznych.
- Młodzież ocenia sensorycznie jakość – rola zmysłu czucia – testowanie czucia powierzchniowego na przykładzie rozróżniania szorstkości powierzchni.
———-
Zajęcia pt:. „CHEMIA i BEZPIECZEŃSTWO”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 18 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Paweł Religa, prof. UTH, dr inż. Marzena Trojanowska, dr inż. Artur Molik, dr inż. Jan Żarłok, Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Plan zajęć:
- Zapoznanie dzieci z zagrożeniami w laboratoriach chemicznych oraz zasadami bezpiecznej pracy z substancjami chemicznymi, czyli jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym.
- Pogadanka z młodzieżą na temat podstawowych procesów chemicznych: strącanie, roztwarzanie, reakcje redoks. Omówienie mechanizmów procesów.
- Przeprowadzenie przykładowych procesów przez prowadzącego, przy czym uczniowie asystują podczas pokazu:
- wybór niezbędnych narzędzi,
- wybór substancji,
- wykonanie stosownych obliczeń,
- przeprowadzenie procesu.
- Pogadanka z młodzieżą na temat metod rozdziału substancji chemicznych: ekstrakcja, filtracja, destylacja, przesiewanie. Omówienie różnic i zakresu stosowania wybranych metod rozdziału substancji.
- Przeprowadzenie przykładowych procesów rozdziału wybranymi metodami przez prowadzącego, przy czym uczniowie asystują podczas pokazu:
- wybór niezbędnych narzędzi,
- zestawienie stanowiska,
- przeprowadzenie rozdziału wybraną metodą.
- Podsumowanie spotkania
Zajęcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Zajęcia pt:. „KOSMETYKI MYJĄCE DO HIGIENY WŁOSÓW I CIAŁA”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 15 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Anna Małysa, prof. UTHRad., Katedra Chemii Przemysłowej
Plan zajęć:
- Zapoznanie dzieci z regulaminem BHP, czyli Jak pracujemy w laboratorium? – co jest dozwolone, a co zabronione.
- Pogadanka z młodzieżą na temat: „z czego możemy otrzymać kosmetyki do mycia włosów i ciała – tajemnice receptur”. Omówienie funkcji kolejnych komponentów kosmetyku.
- Młodzież czyta przygotowane receptury do wytworzenia kosmetyku do kąpieli
- Uczniowie obliczają samodzielnie ilości potrzebnych surowców
- Młodzież odnajduje na laboratorium potrzebne surowce oraz odważa kolejne składniki receptury
- Zapoznanie młodzieży z technologią wytwarzania kosmetyku w laboratorium oraz wytworzenie prototypu kosmetyku myjącego do higieny ciała
- Młodzież ocenia organoleptycznie jakość wytworzonych płynów do kąpieli a także pianotwórczość otrzymanych preparatów.
————–
Zajęcia pt:. „CHEMIA i BEZPIECZEŃSTWO”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 18 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Paweł Religa, prof. UTH, dr inż. Marzena Trojanowska, dr inż. Artur Molik, dr inż. Jan Żarłok, Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Plan zajęć:
- Zapoznanie dzieci z zagrożeniami w laboratoriach chemicznych oraz zasadami bezpiecznej pracy z substancjami chemicznymi, czyli jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym.
- Pogadanka z młodzieżą na temat podstawowych procesów chemicznych: strącanie, roztwarzanie, reakcje redoks. Omówienie mechanizmów procesów.
- Przeprowadzenie przykładowych procesów przez prowadzącego, przy czym uczniowie asystują podczas pokazu:
- wybór niezbędnych narzędzi,
- wybór substancji,
- wykonanie stosownych obliczeń,
- przeprowadzenie procesu.
- Pogadanka z młodzieżą na temat metod rozdziału substancji chemicznych: ekstrakcja, filtracja, destylacja, przesiewanie. Omówienie różnic i zakresu stosowania wybranych metod rozdziału substancji.
- Przeprowadzenie przykładowych procesów rozdziału wybranymi metodami przez prowadzącego, przy czym uczniowie asystują podczas pokazu:
- wybór niezbędnych narzędzi,
- zestawienie stanowiska,
- przeprowadzenie rozdziału wybraną metodą.
- Podsumowanie spotkania
Zajęcia pt:. „ZMYSŁY W OCENIE JAKOŚCI PRODUKTÓW”
Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne – 135 minut (grupa 18 osób)
Prowadzący: dr hab. inż. Magdalena Paździor, prof. UTH Rad., Katedra Zarządzania i Jakości Produktu
Plan zajęć:
- Zapoznanie młodzieży z regulaminem BHP, czyli Jak pracujemy w laboratorium? – co jest dozwolone, a co zabronione.
- Pogadanka na temat: „Czy ocena organoleptyczna i sensoryczna oznacza to samo? Zapoznanie z problemem eliminacji subiektywnych wrażeń podczas sensorycznej oceny oraz rola zmysłów w ocenie sensorycznej.
- Zapoznanie z zasadami i specyficznymi warunkami oceny sensorycznej produktów.
- Uczniowie uczą się przygotowania eksperymentu i próbek do badań sensorycznych.
- Młodzież zajmuje miejsca w kabinach laboratorium sensorycznego.
- Młodzież czyta przygotowane instrukcje wykonania ćwiczeń praktycznych.
- Młodzież ocenia sensorycznie jakość – rola zmysłu czucia – testowanie czucia powierzchniowego na przykładzie rozróżniania szorstkości powierzchni.